Alles wat je moet weten over merkenrecht

13 januari 2019

Posted in Bedrijven en Bedrijfsleven

Merkenrecht, je hebt er vast en zeker wel eens van gehoord. Maar wat is het eigenlijk? Hoe kun je een merkenrecht aanvragen en welke stappen moet je doorlopen om je merk te registeren? In dit artikel ‘Alles wat je moet weten over merkenrecht’ gaan wij, Boersma juridische adviseurs, hier uitgebreid op in. Laten we bij het begin beginnen: wat is een merk? Een merk gebruik je om je naamsbekendheid te vergroten, en om jouw unique selling points duidelijk over te brengen. Een merk is een teken waarmee je jouw dienst of product onderscheidt van die van je concurrenten. Denk hierbij aan de naam van je product of dienst, je logo (beeldmerk), maar bijvoorbeeld ook aan de kenmerkende kleur van je merk of de verpakking die bij je product hoort.

Wat is merkenrecht?

Hoe vervelend is het als een van je concurrenten meelift op het succes van jouw merk? Juist daarom is het merkenrecht in het leven geroepen, om jouw merk voor dit soort vervelende situaties te beschermen. Door je merk te laten registeren, bescherm je merk en voorkom je dat anderen aan de haal kunnen gaan met de kracht van jouw merk. Het merkenrecht kent verschillende functies:

  1. identificatiefunctie
  2. herkomstfunctie
  3. verkoopfunctie
  4. reclamefunctie
  5. goodwillfunctie

Je kunt je merk, nadat het inhoudelijk getoetst is, laten inschrijven in het merkenregister. Bij het laten registeren van je merk heb je de keuze om aan te geven in welke landen je je merk wilt beschermen. Je hebt de keuze uit onderstaande mogelijkheden: Na het registratie is je merk gedurende 10 jaar beschermt in Nederland, België en Luxemburg. Na deze 10 jaar kun je dit onbeperkt verlengen. Wil je je merk ook buiten de Benelux beschermen, dan is je merk na registratie via het Uniemerk in een keer beschermt in alle landen die binnen de Europese Unie vallen. Ook voor het Uniemerk geldt, dat na registratie, je merk gedurende 10 jaar beschermt is. Na deze 10 jaar kun je dit onbeperkt verlengen. Door je merk als internationaal merk te laten registreren, is deze beschermt in landen die zijn aangesloten bij de Overeenkomst of het Protocol van Madrid. Je hebt de mogelijkheid om dit voor alle 75 landen die hieronder vallen te doen, of door een aantal landen uit te kiezen waar jij je merk wilt beschermen. Door een keuze te maken uit een aantal landen, worden de kosten van de registratie lager. Wil je je merk vastleggen in een land die niet aangesloten is bij de Overeenkomst of het Protocol van Madrid, dan kun je dit aanvragen bij het nationale merkrechtenkantoor van het betreffende land. Na inschrijving ontvang je een registratiebewijs waarmee je juridische stappen kunt ondernemen als bijvoorbeeld een van je concurrenten misbruik maakt van jouw merk. Ook kun je na registratie je merk beschermen met een copyrightteken teken. Met dit teken geef je je concurrenten een seintje dat jouw merk beschermt is, en tegelijkertijd geeft het je klanten een vertrouwd gevoel. Tot slot heb je na registratie ook de mogelijkheid om je beschermde merk te verkopen of een licentie uit te geven op je merk.

Advies en ondersteuning

Omdat je voor het vastleggen van je merk aardig wat stappen moet nemen, en omdat het soms een vrij lastig en/of veelomvattend proces is, raden wij je aan om dit niet op eigen houtje te doen. Wij adviseren en begeleiden je graag met onze juridische kennis om jouw merk te registeren, zodat niet een van je concurrenten misbruik kan maken van jouw succesvolle merk. Heb je nog vragen, benieuwd naar de kosten of wil je meer informatie over merkenrecht? Kijk op: www.bojurad.com 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn