Wat is een goed bhv oproepsysteem?

9 mei 2021

Posted in Bedrijven en Bedrijfsleven

Iedere organisatie dient te beschikken over bedrijfshulpverleners en een bhv oproepsysteem. Als je geen manier hebt om ze op te roepen, heeft het immers weinig zin om deze hulpverleners te hebben. Heb jij nog niet zo’n systeem of werkt jullie systeem niet goed? Dan vraag je je misschien af wat nu een goed bhv oproepsysteem is. Het is een aanrader om te kiezen voor dat van multibel. Deze is in iedere organisatie inzetbaar, hoe klein of groot ook. Bovendien biedt het veel toepassingsmogelijkheden en heeft het diverse handige functies. Het werkt bovendien in de cloud, je hoeft er dus geen speciale hardware voor aan te schaffen!

Verschillende opties voor bhv oproepsysteem

De overheid heeft verplicht gesteld dat er in iedere organisatie bedrijfshulpverleners aanwezig zijn. Deze personen leren in een cursus wat er gedaan moet worden bij noodgevallen, zodat de risico’s ervan zo beperkt mogelijk blijven. Maar wat betreft een bhv oproepsysteem worden er eigenlijk geen eisen gesteld. Dat is ook ondoenlijk, want organisaties verschillen sterk in grootte en structuur. Bij een kleine organisatie kun je iedereen wel met je stem bereiken, maar in grotere organisaties heb je toch een systeem hiervoor nodig. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van:

  • intercom
  • portofoon
  • telefoon

Maar deze zijn allemaal niet bepaald ideaal als bhv oproepsysteem. Gebruik je de intercom, dan kan iedere aanwezige horen dat er een noodsituatie is en dit zou tot paniek kunnen leiden. Paniek werkt vaak chaos in de hand en dat kun je natuurlijk net niet gebruiken. Een portofoon wil nog wel eens een minder goed bereik hebben en met een telefoon moet je iedere bhv’er een voor een bellen om zeker te weten dat ze de noodoproep ontvangen. Bovendien heb je na de waarschuwing zelf ook nergens meer zicht op. Dat maakt al deze opties niet bepaald ideaal. Het bhv oproepsysteem van multibel kent al deze nadelen niet.

App van multibel

Zoals gezegd werkt het bhv oproepsysteem van multibel via de cloud. Zij hebben een speciale app ontwikkeld waar de meldingen in doorgevoerd kunnen worden. Je kunt dan bovendien meteen aangeven om wat voor noodgeval het gaat en dat scheelt tijd. Bij een brand moeten er immers andere maatregelen getroffen worden dan wanneer er sprake is van een technische storing. Groot voordeel van de app is ook dat iedere bedrijfshulpverlener hier zelf in kan aangeven of hij of zij op een bepaalde dag aanwezig is of niet. Zo zie je in een oogopslag of er wel voldoende bedrijfshulpverleners aanwezig zijn. En een extra voordeel: alleen die mensen die aanwezig zijn krijgen een melding binnen het bhv oproepsysteem. Mensen worden dus nooit onnodig gestoord. Wordt er een oproep gedaan, dan kan iedere bhv’er ook zelf aangeven of hij op de oproep kan reageren. Zo houd je overzicht over hoeveel hulpverleners reageren en ook hoe snel zij ter plaatse zijn. Je hebt dus veel meer inzicht en je kunt dit ook gebruiken om verbeteringen binnen de organisatie aan te brengen. Er zitten daarnaast nog veel meer voordelen aan het bhv oproepsysteem van multibel, je kunt daar alles over lezen op hun website!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn