Voip voor bedrijven

30 juni 2016

Posted in ICT en Techniek

Voip staat voor ‘Voice over IP’, wat kort gezegd inhoudt dat het internet wordt gebruikt om te  kunnen telefoneren. Om het wat preciezer uit te leggen: door het gebruik van je IP-adres kun je een signaal versturen waar ook geluid (spraak) in kan worden verwerkt. Waar vroeger een vaste telefoonlijn nodig was kan men tegenwoordig via het internet contact met elkaar opnemen. Hierdoor is men verlost van de problemen van klassieke telefonie zoals de afstand tussen de bedrijfscentrale en de wijkcentrale. Wanneer een kabel defect ging zat je langere tijd zonder telefoon, tegenwoordig hoeft dat niet langer zo te zijn!  Steeds meer bedrijven gebruiken Voip voor hun interne communicatie. Het management huurt een centrale en op die manier kunnen alle medewerkers eenvoudig contact met elkaar houden. Waarom is Voip zo voordelig voor moderne bedrijven?

  • Goedkoop
  • Eenvoudig
  • Kwaliteit (comfort noise)

In de eerste plaats is Voip erg goedkoop. Omdat het signaal wordt verzonden over het internet is het niet langer nodig om spraak en internet te scheiden. Je hebt niet langer twee aansluitingen nodig. Dit bespaart je het geld dat je had moeten uitgeven om deze aansluitingen aan te leggen. Ook betaal je een lager bedrag per maand om gebruik te maken van de diensten. Je hebt immers niet langer twee abonnementen, maar kunt met slechts één service uit de voeten. Natuurlijk zitten hier wel wat haken en ogen aan, maar over het algemeen is een bedrijf goedkoper uit wanneer het besluit om over te stappen op Voip. Een ander belangrijk voordeel van Voip is dat het telefoonnummer van een werknemer gekoppeld kan worden aan een IP-adres. Dit houdt in dat het niet langer uitmaakt waar een werknemer actief is, hij of zij kan altijd via het interne telefoonnummer worden bereikt. Dit biedt veel meer mogelijkheden voor mensen die thuiswerken. Zij hoeven niet langer twee nummers te hebben, één voor thuis en één voor kantoor, maar kunnen gewoon op hun eigen telefoon bereikt worden wanneer iemand hen wil spreken. Het was voorheen wel mogelijk om nummers door te schakelen, maar dit koste klauwen met geld. Met Voip is dat verleden tijd. Bovendien is deze manier van werken ook ontzettend handig om de administratie op orde te houden. Je hoeft niet langer meerdere nummers op te slaan voor één werknemer, maar kunt gewoon een specifiek IP-adres aan deze werknemer koppelen. Wanneer een medewerker een andere telefoon kreeg moesten nummers worden aangepast. Soms liep dit mis, waardoor het onduidelijk was welk nummer nou bij wie hoorde. Met Voip is dit allemaal niet meer aan de orde. Men kan eenvoudig thuiswerken zonder dat dit problemen oplevert. Dit is erg prettig voor de werknemer. Waar deze zich ook bevindt, hij of zij kan overal worden bereikt. Het is dus niet langer problematisch om even naar een klant toe te gaan. Als iemand je wil bereiken weet men je te vinden!

Voip: uitstekende kwaliteit

Toen Voip net werd geïntroduceerd waren heel veel mensen geschokt over de kwaliteit. Voip is namelijk een heel stuk beter dan analoge telefonie wanneer je een goede internetverbinding hebt. Het signaal kan een stuk sneller worden verstuurd, waardoor er minder vertraging in de lijn zit. Ook heeft de beller minder last van ruis, omdat er geen telefoonsignaal verstuurd wordt. Voor sommige mensen was dit even wennen. Toen Voip net bestond klaagden veel mensen dat de verbinding ‘te goed’ was. Veel mensen konden niet meteen wennen aan het feit dat er totaal geen ruis meer op de lijn zat. Wanneer iemand even stopt met praten hoor je gewoon niks, waardoor het lijkt alsof de verbinding verbroken is. Dit leidde in de begindagen van het systeem tot amusante situaties waarbij men elkaar continu vroeg of de lijn nog openstond. Het ging zelfs zo ver dat een speciale techniek werd ontwikkeld: ‘comfort noise’. Deze technologie zorgt ervoor dat kunstmatig een bepaalde ruis op de lijn wordt geïntroduceerd. Men weet dan dat de verbinding nog openstaat en hoeft dit niet voortdurend te checken. Hoe meer mensen Voip gaan gebruiken, hoe meer mensen vergeten wat de eerdere situatie was. Comfort noise zal op een gegeven moment niet langer nodig zijn, maar kan voor nu handig zijn om oudere werknemers de overstap te laten maken. Wanneer je als bedrijf besluit om met Voip te beginnen dan moet je op zoek naar een goede aanbieder. Zoals met iedere internetapplicatie is snelheid essentieel en ook de kracht van het signaal is van belang. Kies voor kwaliteit!

Geniet van de voordelen

Voicedata is een betrouwbare aanbieder van Voip is Nederland. Op http://www.voicedata.nl/hosted-voip-telefooncentrale/ vind je meer informatie over hoe dit bedrijf precies te werk gaat. Ook zie je hier alle voordelen van deze nieuwe techniek nog even rustig op een rij. Naast het gewone bellen is het ook mogelijk om wat leuke extra functies aan te vragen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om gesprekken te laten opnemen, zodat je klantcontacten later nog eens rustig terug kunt luisteren. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat alle werknemers (en ook de klanten) hiervan op de hoogte zijn! Voor 8 euro per maand heb je al een server voor jouw bedrijf! Het fijne van Voip is dat de techniek eenvoudig is uit te breiden. Wil je meer bellen, dan vraag je gewoon een groter pakket aan! De technologie is heel schaalbaar en is in zowel kleine als grote bedrijven toe te passen. Surf snel naar bovenstaande site en bekijk direct alle mogelijkheden!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn